Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Jan Z. 28-07-2023

Mooie foto’s met snelle automatische scherpstelling!

Het Sigma objectief van 60-600mm levert hele mooie foto’s op over het hele zoombereik. De lens stelt snel en automatische scherp ook als het onderwerp veel beweegt. Hiermee is het autofocussysteem dus snel, nauwkeurig en wordt ook geruisloos ingesteld. Bij de telezoom van 400-600mm steekt het onderwerp al snel af tegen een onscherpe achtergrond die erg mooi uitkomt op de foto’s. Er is ook een Focus Limiter-schakelaar waar je de limiet van de autofocus mee kunt instellen voor snel en nauwkeurig scherpstellen. De lens is tevens voorzien van 3 AFL-knoppen om toe te wijzen naar vaak gebruikte voorkeursfuncties en gemakkelijk in te stellen of je nu horizontaal of verticaal fotografeert.

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • Goede Autofocus
  • Mooie scherpe foto’s

Minpunten

• Enigszins zwaar

a***@f*********** 24-07-2023

Unieke veelzijdige lens

Ik heb de Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 DG DN OS Sports lens 2 weken mogen testen. De behuizing en het ontwerp van de lens zijn erg goed. Het voelt allemaal degelijk, en daardoor ook zwaar, aan. Dus het gewicht kan een nadeel van de lens zijn. De Arca-Swiss is erg fijn, zodat ik hem direct aan mijn statief kon bevestigen en je krijgt bij iedere 90 graden draaien van de lens een kleine feedback. Dus je hoeft niet steeds naar de streepjes te kijken.

De beeldkwaliteit is, zoals ik van Sigma gewend ben, echt super. Voor een lens met dit bijzonder grote bereik is hij super scherp met een mooi Bokeh. Mooie portret en landschapsfoto's mee kunnen maken.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Unieke zoombereik
  • Arca-Swiss ring

Minpunten

• Gewicht
  • Grote filtermaat

MMulder 21-07-2023

Groot bereik en goede beeldstabilisatie

Ik heb de Sigma 60-600mm Sports lens mogen testen en ben super enthousiast over de beeldstabilisatie en de snelheid van de AF. Ik heb de lens in verschillende situaties getest en wat mij opviel was hoe snel het onderwerp scherp werd op grote afstand. Soms moet je even iets uitzoomen om het onderwerp in beeld te krijgen voor je weer inzoomt, maar meestal pakt de lens dit zelf heel snel op. Ook de beeldstabilisatie heeft mij verrast. Uit losse hand is de lens goed te gebruiken en krijg je mooie scherpe beelden. Het enige minpunt is het gewicht, maar daarvoor moet ik misschien iets meer sporten.

Pluspunten

• Beeldstabilisatie
  • Zoombereik
  • Automatische focus
  • Degelijk

Minpunten

• Gewicht
  • Formaat

MitchelvdB 20-07-2023

Een enorm zoombereik!

Ik mocht de Sigma 60-600 lens een aantal weken testen en was redelijk onder de indruk. Het is een redelijk uniek lens met zijn 10x zoombereik. In principe heb ik met een 20-70 en deze 60-600 het volledige zoombereik wat ik nodig heb. Het feit dat je met een telelens met een bereik van 600 mm nog helemaal kan uitzoomen tot 60 mm maakt hem tijdens wildlife fotografie heel handig omdat je aan dieren die te dicht bij komen niet even kan vragen of ze stil willen zitten terwijl je je 70-200 lens erop zet.

In de behuizing van de lens lijken veel kunststoffen gebruikt te zijn maar desondanks voelt de lens wel degelijk aan. De voet van de lens heeft een ingebouwde Arca-Swiss mount iets waarvan ik niet snap dat niet meer merken doen. Het is een hele kleine moeite maar het scheelt we tijd met 'mounts' monteren.

Wat betreft de prestaties, de lens heeft een variabel diafragma. Ondanks dat dit niet ideaal is is het wel begrijpelijk aangezien het een 10x zoomlens betreft. De lens is redelijk scherp en de autofocus werkte heel goed in combinatie met mijn Sony A7 IV. Hij pakte makkelijk focus op vogels die voorbij vlogen, zelfs op 600mm. Je merkt ook redelijk verschil als je de beeldstabilisatie uit zet, deze voegt dus wel degelijk wat toe.

Al met al is het een hele mooie en breed inzetbare lens. Hij is relatief groot maar als je ermee op reis wil bijvoorbeeld op safari kan je door zijn grote zoombereik weer een aantal andere lenzen thuis laten.

Pluspunten

• Zoombereik
  • Autofocus
  • Beeldstabilisatie
  • Functie knoppen op de lens

Minpunten

• Formaat
  • Variabel diafragma
  • Geen interne zoom

crdenboer 14-07-2023

Zeer veelzijdig maar met de nodige compromissen

Ik heb deze lens enkele weken getest. Wat me het meest aantrok was het indrukwekkende bereik en de vele fysieke knoppen. Deze lens vervangt op z'n minst 2 andere lenzen! Ik verbaasde me telkens weer over hoe ver ik in kon zoomen. De lens is zeer veelzijdig en te gebruiken voor landschappen, close up wildlife en alles daartussen. Dat bereik komt echter wel met het nodige gewicht. De lens is relatief zwaar maar kan gelukkig gemakkelijk op een statief worden bevestigd met een Arca-Swiss compatible statief gondel. De weather sealing zorgt er ook voor dat er geen risico is op stof of vocht in je body. De lens stabilisatie is bijzonder solide en help te compenseren als je handmatig wil schieten. Hij steekt overigens wel ver uit als je schiet op 600mm!

Maar hoe indrukwekkend het zoombereik ook is, er zijn altijd compromissen als je zo veel verschillende brandpuntsafstanden in één lens stopt. De Sigma 60-600mm f4.5-6.3 DG DN OS Sports is daar geen uitzondering op. De lens is bijvoorbeeld niet zo snel of scherp als andere lenzen met een kleiner zoombereik. Ik merk dat als ik een rennende hond wilde fotograferen de eerste paar foto's eigenlijk altijd uit focus waren. De scherpte bij stilstaande dieren is acceptabel maar de beeldkwaliteit blies me niet omver.

Al met al zijn het deze compromissen die me hebben doen besluiten niet te houden. De veelzijdigheid legt het net af tegen de matige AF en scherpte. Het gewicht van de lens viel me wel mee en de bouwkwaliteit van de lens voelt goed aan.

Pluspunten

• veelzijdigheid
  • bouwkwaliteit
  • zoombereik
  • weathersealing

Minpunten

• autofocus
  • scherpte
  • gewicht